Puppenstreken en de puppyfluisteraar

17 augustus 2010
Als je een hond hebt gaat er een wereld voor je open. Je hoeft op internet alleen maar pup of hondenbenodigdheden in te toetsen en je wordt overspoeld met goedbedoelde tips en toys. We dachten dat we met Martin Gaus goed voorbereid waren... Maar tegenwoordig moet je naar de Puppyfluisteraar luisteren of kijken. Zelfs de meest agressieve hond krijgt hij in het gareel. Daar is Martin Gaus niets bij. Inmiddels is Senna hard aan het trainen. Thuis natuurlijk en op de cursus. Thuis gaat het altijd prima. Natuurlijk heeft hij kleine missers. Maar ja, zeg nou zelf, ganzenpoepjes en kattendrollen zijn ook moeilijk te weerstaan net als die schelpen op het schelpenpad, de stokjes en de steentjes. Een blikje gooien doet wonderen, maar ook de zogenaamde fisher discs maken indruk. Totdat Senna de schrik voorbij is en zijn eeuwige 'trek' het wint. Op cursus komt de ware Senna boven. Is 'ie thuis de meest schattige, most adorable pup. Tijdens cursus verandert hij in de stuiterbal onder de puppies en is hij de schrik van het veld. Hij trekt woest en is helemaal hyper. Geen snoepje uit mijn assortiment lijkt daar tegenop te kunnen. Ik had het bijltje er al bijna bij neergegooid totdat de puppyfluisteraar van onze cursus me tipte dat ik bijzonder lekkere snacks moest geven. Het idee hierachter was dat er voor Senna zoveel interessante prikkels zijn dat het aangeboden snoep wel zo lekker moet zijn wil hij die prikkels kunnen negeren. Via verschillende webshops en de lokale dierenwinkel kocht ik allerlei soorten trainingssnoepjes. In botvorm en staafjes. Gewone middelmatige (gewoon een klein snackje - niets bijzonder) snoepjes en daarnaast gedroogde runderlong en gedroogde kip. Tijdens de cursus had ik al kunnen ervaren dat de tip van de puppyfluisteraar Senna veranderde in de liefste van alle pups. Dus dat beloofde wat. En zo togen we afgelopen weekend naar het strand. Een nieuwe omgeving omringd door honden en mensen. Meer prikkels waren er niet te verzinnen. En ja hoor, het hielp. Terwijl hij aan het dartelen was met andere honden lokte ik hem met een lekkere runderlong. Ineens was hij volle aandacht voor mij. En dat bleef hij. Gedurende de wandeling dan. Eenmaal thuis kan hij nog steeds in volle aandacht zijn tijdens de wandeling (want ja, dan valt er snoep te verdienen) en tegelijkertijd ganzenpoep, kattendrollen, steentjes en schelpen besnuffelen. Blijkbaar was de puppyfluisteraar vergeten dat je de wandeling ook spannend moet houden... Dus nemen we afwisselend de kong, de frisbee of de dummy mee. Maar nee hoor, hoe mooi en hip zijn speelgoed ook is..... En een wandeling in het spookhuis of de Efteling gaat mij wat ver. Wel heel spannend. Maar iets teveel prikkel. Tja, ik denk dat ik Martin Gaus maar weer tevoorschijn haal en ik maar eens oude afleveringen van Dierenmanieren ga downloaden. Dat werkte vroeger prima.

0 reacties:

Een reactie posten