Jaaroverzicht: alle hoogtepunten en dieptepunten

29 december 2009
Je kunt geen krant openslaan of er is tegen deze tijd van het jaar altijd wel een jaaroverzicht te vinden met de meest schokkende, grappigste, mooiste gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Op mijn weblog kan ik natuurlijk niet achterblijven om nog eens dit jaar de revue te laten passeren. Eens kijken. Meest schokkend? Niet zo moeilijk. De exacte datum weet ik nog: 19 mei. De datum waarop mijn wereld stil bleef staan en mijn leven daarna nooit meer hetzelfde zou zijn. De dag dat mij verteld werd dat ik kanker had. En dan ook nog een vorm met een slechte prognose. Een dag die me altijd bij zal blijven net als de maanden erna. Maanden waarin ik keihard vocht om me er niet onder te laten krijgen. Ik verzamelde het beste team aan artsen om me heen, ik regelde een fysiotherapeut, ik zocht begeleiding op van een psycholoog en ik liet me omringen door mijn lief, familie en vrienden. Ik zou wel bewijzen dat ik zou behoren tot die 30% die wel die vijf jaar haalt. De maanden die volgden stonden dus ook in het teken van zoveel mogelijk een normaal leven leiden. Werken kon ik niet. Maar ik kon er wel op uit trekken. Koffie drinken bij vriendinnen, de stad in, boodschappen doen en weekendjes weg met Lukas. Een van de hoogtepunten was ons reisje naar Frankrijk alwaar we in het Loire dal onze vrienden Eugenie & Enno ontmoetten. Een ander hoogtepunt was het geven van een feestje tussen de chemokuren door. Nog steeds omdat ik 35 ben geworden dit jaar en natuurlijk vanwege mijn afstuderen en ons nieuwe huis. Je zou bijna vergeten dat dit ook zeer belangrijke momenten waren in dit afgelopen jaar. En dan natuurlijk nog het huwelijk van mijn broer, maar ook de sushiworkshop met vriendinnen. En Kerst met familie om niet te vergeten.

Het absolute dieptepunt van dit jaar was de dag dat ik er de brui aan wilde geven. Ik kon niet meer. Ze hadden me al 2 keer geopereerd. Ik had mijn strijd gestreden, ik was moe en kon het niet meer opbrengen om mijn strijdmacht aan te sturen. Ik wilde alleen maar rust en stilte. De dood was dichtbij en lokte. Het voelde goed en het was zo verleidelijk. Maar gelukkig was mijn strijdmacht niet moegestreden en hielden ze vol. En bleek ik wederom in staat om de draad weer op te pakken. Weliswaar niet zo fit als anders maar iedere dag was er weer een en iedere dag ging het beter. Het strijden tegen kanker is inmiddels omgeslagen in een gevecht met mezelf. Had ik voor 19 mei een toekomstperspectief. Nu is dat compleet anders. Ik moet werken aan een nieuw of ander toekomstperspectief. De lef ontwikkelen om weer te durven denken aan een toekomst en de lef ontwikkelen om weer te durven dromen. 2010 wordt dus een enorme uitdaging. Maar die uitdaging ga ik graag aan!
Voor nu wil ik iedereen bedanken voor alle steun, liefde, medeleven, vele kaartjes, bloemen, boeken en andere snuisterijen om mij en Lukas door deze moeilijke periode heen te slepen. Het heeft ons heel erg goed gedaan en de kracht gegeven om ervoor te gaan. Dank! Heel veel geluk, liefde en gezondheid voor het nieuwe jaar gewenst!

9 reacties:

Giorgio Tsie zei

Marieke,
ondanks je heftige dieptepunten waren er gelukkig meer en krachtigere hoogtepunten! Deze hebben er ook voor gezorgd dat je er nu zo goed voorstaat! Alom lof, respect en hulde voor je vechtlust en instelling.
Ik vertrouw erop dat ik je in het nieuwe jaar zeker weer op het werk zal zien verschijnen!
Fijne jaarwisseling met Lukas en andere dierbaren!
Groeten,
Giorgio

Suzanne Schaars zei

Lieve Marieke en Lucas,
Jullie ook de allerbeste wensen voor 2010.
Het was met recht voor jullie een jaar met hoogte en dieptepunten. Maar wat een veerkracht hebben jullie samen ontwikkeld. Met veel respect voor de nuchtere, eerlijke en vaak ook humoritsch, realistische beschrijvingen die Marieke iedere keer weer hier plaatst.
Dankjewel
Liefs Suzanne / Sanne

Anoniem zei

Lieve Marieke en Lukas,

Hoge pieken en diepe dalen, dat is in jullie verhaal een echt understatement. Maar Marieke elke piek pak je mee en elk dal overwin je, je bent een super inspirerende vrouw voor me. Ik wens jullie voor 2010 alle sterkte, geluk en liefde toe.
Romee

Eendje zei

Lieverd, ook voor 2010 staan de strijdmachten weer klaar (incl. geheel vrijblijvende voetmassages)! Ik ben enorm trots op je en ook op Lukas natuurlijk. Voor het nieuwe jaar wens ik jullie alle kracht die nodig is om er een mooi jaar van te maken en dat jullie ondanks alles kunnen genieten van de hoge bergen ;-) Dikke knuffel E

Nathalie zei

Lieve Marieke,

Jij bent degene die ik voor 2010 het allerallerbeste toewens. Ik hoop voor je dat 2009 het dieptepunt was, en dat je weer vooruit kunt gaan kijken.En dat er maar vele hoogtepunten mogen volgen!

Liefs, Nathalie

Anoniem zei

Lieve Marieke en Lukas,

Ik wil jullie heel veel goeds, maar vooral veel gezondheid wensen. Ik hoop dat 2010 een jaar vol hoogtepunten wordt!
Liefs,
Claudia

Anoniem zei

Lieve Marieke en Lucas,

Voor jullie heel veel gezondheid, liefde, gezelligheid en vooral veel mooie momenten in 2010!

Liefs,
Esther Kemp

Carsten zei

Lieve Marieke en Lukas,

Ik hoop dat 2010 voor jullie een héél mooi jaar mag worden, met veel liefde, gezelligheid en vooral een goede gezondheid !

Dikke knuffel,
Carsten

Jelka zei

Lieverds,

Wat heb je het weer mooi opgeschreven! Elke keer sta ik versteld van je verhalen en de manier waarop je het verwoordt. Diep respect en bewondering! Ook voor Lukas uiteraard die het op eenzelfde wijze voortzet, mocht het jou even niet lukken.

Een heel goed 2010, boordevol liefde, geluk en gezondheid!

Veel liefs,

Jelka

Een reactie posten